Brandurile sunt și ele oameni? Clar nu. Dar cu singuranță au personalitate. Înainte ca un brand să fie lansat pe piață, trece printr-un proces de branding în care i se atribuie o identitate. De ce? Pentru a fi recognoscibil printre miile de alte branduri, pentru a exprima clar valorile sale. Imaginează-ți cum ar fi ca două sau trei produse să comunice la fel, să promoveze același crez, să lupte pentru aceeași cauză într-un mod identic. Brandul trebuie să urmeze un fir logic al personalității sale, și mai exact, așteaptă să-i fie atribuit un arhetip.
Și brandurile au nevoie de o voce.
Și această voce este definită în procesul de branding sau rebranding. Pornind de la acest aspect, ulterior va construi în jurul său o întreagă armată formată din strategie de marketing și advertising. Practic, arhetipul dă tonul distracției pe piața de produse / servicii.
Arheotipul este un liant dintre brand și consumator. Îi oferă acestuia ideea de apartenență la brand. Brandul se poate identifica cu anumite tipologii sau caracteristici ale potențialilor consumatori și viceversa. Chiar și nouă oamenilor ne este atribuit un anumit arhetip. Și acest lucru îl demonstrează și Jung, nu îl spunem doar noi. Potrivit acestuia, trăsăturile de personalitate sunt impregnate în psihicul nostru și influențează modul în care ne raportăm la anumite idei.
Același lucru este valabil și este adoptat și în marketing. De aceea este posibil să empatizăm mai mult cu unele produse și cu altele deloc. Pentru că ele vorbesc mai pe limba ta.
Construiește un brand pe baza arhetipului.
Mai exact, 12 la număr. Înainte să îl lansezi în lume, e timpul să vezi caracteristicile după care se ghidează personalitatea fiecărui arhetip și care sunt caracteristicile fiecăruia.
Inocentul
Pentru el, viața ar putea fi lipsită de griji. Soluțiile lui sunt simple și lipsite de probleme. Din această categorie fac parte branduri asociate cu bunătatea, simplitatea, nostalgia sau copilăria.
Motto: Sunt liber să fiu eu însumi, liber să fii tu însuți
Scop: Să fie fericit
Dorință: Să experimenteze paradisul
Frică: Să facă ceva greșit
Strategie: Să facă lucrurile corect și bine
Înzestrare: Credință și optimism
Slabiciune: Plictisitor din cauza naivității afișate
Mărci: Dove, Walt Disney
Înțeleptul
Adevărul este literă de lege. Adevărul îl ajută să fie liber, să înțeleagă lumea prin prisma propriei inteligențe. Din această categorie fac parte brandurile ce oferă oamenilor expertiză și informații, îi încurajează să gândească .
Motto: Adevărul te va face liber.
Scop: Să-și folosească inteligența pentru a înțelege lumea.
Dorință: Să descopere adevărul.
Frică: Ignoranța, deruta, interpretarea eronată.
Strategie: Căutarea de informații și cunoștințe; auto-reflecție și înțelegere a proceselor gândirii.
Slăbiciune: Rămâne la studierea problemelor fără să acționeze.
Înrestrare: Înțelepciune, inteligență, cunoaștere.
Mărci: CNN, Discovery, Google.
Exploratorul
Dorința de libertate este nemărginită și setea de cunoaștere e infinită. Vrea să descopere lumea cu toate misterele ei și iubește necunoscutul. Nu se teme de nou, adoră aventura, îți dorește o viață mai bună, autentică, plină de entuziasm. Savurează fiecare clipă la maxim. Libertatea îi guvernează existența. E dornic să-și exprime individualitatea și firea nonconformistă. Normalul îl plictisește. Brandurile ce se încadrează în această categorie încurajează oamenii să vadă dincolo de propriile limite, îi incită. Sunt deschizători de drumuri. Produsele din această categorie sunt în general folosite în aer liber, fiind găsite în puncte de vânzare accesibile sau online.
Motto: Nu mă opri, nu-mi îngrădi libertatea.
Scop: Să trăiești o viață împlinită, mai bună, mai autentică.
Dorință: Să aibă libertatea de a se descoperi pe sine explorând lumea.
Frică: Să se conformeze, să devină captiv.
Strategie: Evadarea din plictiseală, călătoria entuziasmantă, căutarea și experimentarea noutății.
Slăbiciune: Posibilitatea rătăcirii inutile, a ratării scopului.
Înzestrare: Autonomia, ambiția, autenticitatea, sinceritatea cu sine.
Mărci: Red bull, Land Rover
Rebelul
Are în sânge zvâcul de care are orice om nevoie pentru a reuși. El nu se conformează regulilor. Vor să răstoarne credințe și limite impuse de societate. Brandurile din acest arhetip vizează consumatorii diferiți de restul. Produsele și serviciile lor sunt accesibile la preț și reneagă standardele din propriul sector.
Motto: Regulile sunt făcute pentru a fi încălcate.
Scop: A răsturna ceea ce nu funcționează.
Dorință: Răzbunare sau revoluție
Frică: Ineficiența, slăbiciunea, lipsa de resurse.
Strategie: Distrugerea, șocul, perturbarea.
Slăbiciune: Încălcarea limitelor legale sau morale, jocul cu focul, trecerea de partea rea.
Înzestrare: Libertatea radicală, revolta, rebeliunea.
Mărci: Diesel, Harley-Davidson
Magicianul
Omul transformă visele în realitate prin propriile forțe. Vede dincolo de aparențe și înțelege substraturile și secretele după care funcționează lumea (smart one). Pentru că e băiat bun, îi ajută pe oameni să evolueze, să accepte schimbarea și să îmbrățișeze noi și diverse perspective ale personalității lor. Scopul lor pe lume este să încurajeze schimbarea și transformarea, să-i ajute pe oameni să își valorifice conștiința.
Motto: Eu sunt cel care face lucrurile să se întâmple.
Misiune: Orice vis poate deveni realitate cu ajutorul lui.
Frică: Consecințe negative neintenționate, invențiile și metodele nu funcționează după plan.
Strategie: Dezvoltă o viziune și o trăiește.
Slăbiciune: Pot deveni manipulatori.
Înzestrare: Găsește soluții win-win.
Mărci: Apple
Eroul
Dacă Spider-Man s-ar pensiona, brandurile din categeria #eroul vor salva cu siguranță lumea. El dă tot timpul dovadă de curaj și ambiție, este un model de urmat pentru alții. Misiunea lui este să facă lumea mai bună prin acțiuni mega curajoase. Inovațiile cu impact major în progresul omenirii îl preocupă extraordinar. Nu se teme de adversari și iese la luptă plin de curaj. Eroul îi motivează pe oameni să evolueze și să atingă potențialul lor maxim. Sunt acei omuleți care te provoacă oamenii la mai mult.
Motto: În cazul în care există voință, există o cale.
Scop: Să exceleze într-un mod în care să îmbunătățească lumea.
Dorință: Să-și demonstreze valoarea prin acte de vitejie și acțiuni dificile.
Frică: Slăbiciunea, vulnerabilitatea.
Strategie: Devine cât poate de puternic și de competent.
Slăbiciune: Aroganță, nevoia de a avea un adversar.
Înzestrare: Curaj și competență.
Mărci: Nike
Amantul
El este domnul cu senzualitatea, ce să mai. Este în căutare de confort și bunăstare. Pentru el este important să se simtă bine. Îi place să interacționeze cu oamenii, să le ofere dragoste, frumusețe. Îi place să fie empatic și să creeze legături amicale și distractive. Produsele din această categorie stârnesc sentimentul de tandrețe și atrag simpatia oamenilor.
Motto: Regulile sunt făcute pentru a fi încălcate.
Scop: Să creeze relații cu oamenii, cu munca lor și cu mediul înconjurător.
Dorință: Obținerea unei experiențe intime, experimentarea plăcerii senzuale.
Frică: Singurătatea, să nu fie iubit.
Strategie: Devine foarte atractiv fizic, emoțional, etc.
Slăbiciune: Tot ceea ce fac este cu scopul de a atrage și mulțumi pe ceilalți, pierderea identității.
Înzestrare: Pasiune, angajament și apreciere.
Mărci: Victoria’s Secret
Glumețul
Îi place caterinca, dar aia bună. Umorul este o calitate pentru el. Este în căutarea plăcerii, a stării de bine. Își dorește să aducă zâmbetul pe chipul oamenilor, să stârnească veselie pe felie. Brandurile din această categorie ajută oamenii să se simtă confortabil, oferindu-le un sentiment de apartenență. Produsele sunt simpatice, haioase și parcă prietenele consumatorului.
Motto: You only live once.
Scop: Să aducă bucurie lumii.
Dorință: Să trăiască momentul cu cât mai multă bucurie.
Frică: Să se plictisească sau să devină plictisitor.
Strategie: Îi plac glumele, să fie amuzant.
Slăbiciune: Să-și irosească viața.
Înzestrare: Bucuria.
Mărci: Fanta, Old Spice.
Conducătorul
Controlul îl definește în profunzime. Este dornic să aducă prosperitate în comunitate, familie sau pentru clienții săi. Brandurile care se încadrează în această categorie pun accent pe putere și ajută oamenii să fie disciplinați sau organizați. Ele aduc stabilitate într-o lume guvernată de haos. În general sunt lideri de piață în segmentul lor. Se remarcă prin produse și servicii ce oferă notorietate, prestanță și influență clienților.
Motto: Puterea nu este totul, dar este singurul lucru esențial.
Scop: Să creeze o familie, o companie sau o comunitate prosperă.
Dorință: Control.
Frică: Să fie înlăturat, haos.
Strategie: Exercitarea puterii.
Slăbiciune: Autoritarism, poate deveni dictator.
Înzestrare: Calități de lider, este responsabil și asumat.
Marci: Mercedes-Benz, Microsoft.
Creatorul
Creatorul vine pe lume cu scopul de a realiza ceva măreț, remarcabil. Scopul lui este de a da viață unei viziuni. Își dorește să aducă un raport esențial societății și să rezolve probleme importante. În jocul lui, invită oamenii să fie creativi și să îi însoțească la drum. Brandurile din această categorie sunt vizionare, inovative, sunt orientatate spre creativitate și exprimarea sinelui. Pasiunea lor este arta și designul, de aceea locul lor se regăsește în marketing, artă și tehnologie.
Motto: Dacă poate fi imaginat, atunci poate fi făcut.
Scop: Împlinirea unei viziuni.
Dorință: Să creeze ceva de valoare
Frică: Să aibă o viziune mediocră.
Strategie: Dezvoltarea viziunii artistice și abilităților, exprimarea viziunii, crearea unei culturi atrăgătoare.
Slăbiciune: Perfecționismul exacerbat, soluțiile eronate.
Înzestrare: Creativitate și imaginație.
Marci: Lego, Sony, Adobe.
Și-n concluzie…
Așadar și prin urmare, nu uita ca atunci când lansezi un nou brand sau începi un proces de rebranding să atribui produsului sau serviciului tău ceea ce i se cuvine mai de preț: personalitatea. Fără ea, s-ar pierde în multitudinea de alte branduri aflate pe piață, ar comunica haotic, lumea nu l-ar mai identifica. Arhetipul te ajută să conturezi și să definitivezi brandul, direcția în care acesta va merge în viitor, oamenii cărora i se adresează. Te ajută la stabilirea unei strategii de comunicare și marketing pentru a promova valorile sale și a atinge obiectivele propuse.
În completarea artetipului, venim și cu alte articole care completează procesul de branding al produsului:
I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.