Scroll to top
SUBMIT A BRIEF
Share

Despre copyright în publicitate. Cu Alexandru Teodorescu

Am filmat un super vlog alături de Alexandru Teodorescu zis și domnul avocat. Partener Grecu și Asociații, este specializat în litigii civile, comerciale și de proprietate intelectuală, corporate, dreptul muncii, dreptul concurenței și protecția datelor. Fost sportiv de performanță: campion național la Sanie. Și nu în ultimul rând, om cu zâmbetul pe buze.

Ne-a povestit despre copyright în România, cum își protejează creativii ideile într-un pitch, ce este un NDA & more. Nu putem decât să îi super mulțumim pentru timpul lui, iar pe tine te invităm să savurezi interviul. Ah, avem și varianta video aici. Enjoy!

Alexandru Teodorescu – avocat și partener Grecu și Asociații

Ce înseamnă copyright în România?

Să îți iei toate măsurile legale, operaționale și logistice, astfel încât să te asiguri că opera ta creativă este protejată și nu poate fi replicată. Din punct de vedere juridic, există foarte multe metode. Pe lângă dreptul de autor, mai există și posibilitatea înregistrării ca marcă a unor anumite semne distinctive cu care tu vrei să te promovezi în activitatea de business. De asemenea, pentru cei care sunt creativi, există și posibilitatea de a înregistra desene industriale. Atât mărcile, cât și desenele industriale pot fi înregistrate în România, dar și la nivel UE. De acolo pot fi extinse către înregistrare internațională în funcție de statul undei vrei să te exinzi. În ceea ce privește strict drepturi de autor, el nu este protejat printr-o anumită formalitate, el este protejat by default prin simplul fapt al creării lui, De reținut este că o idee care nu este materializată într-o creație, nu este protejată.

În domeniul publicității: cum își apăra sau protejează un creativ ideile într-un pitch?

Putem să o numim Biblia sau Constituția voastră. Înainte să prezinți o idee într-un pitch, să-ți prezinți creația cu care vrei să-l ajuți pe potențialul tău client, este foarte important să te asiguri că ai un NDA bine făcut, care să fie semnat înainte de a face orice disclose. NDA (Acordul de Confidențialitate) presupune: părțile din el își promit una alteia, din punct de vedere juridic, că tot schimbul de informații din prezentarea pitch-ului nu vor fi date mai departe, chiar și în cazul în care nu se va ajunge la semnarea unui contract.

Top trei clauze regăsite într-un NDA.

Trebuie să existe obiectul NDA-ului: explicarea acțiunilor interzise – ce nu ai tu voie și ce nu are potențialul tău client voie să facă cu informația. Recomand o explicitare cât mai pe larg, cu exemple. Următorul punct este definirea foarte clară a informației pe care o protejezi. Și aici recomand să se meargă pe o deschidere cât mai în amănunt. Și nu în ultimul rând, când faci un agreement, trebuie să prevezi ce se întâmplă dacă se va încălca această obligație. Să prevezi o cauză de penalitate ( în cazul în care, cu intenție sau chiar din greșeală, informația pe care tu o transmiți va fi disclose fără voia ta).

Avocații semnează un NDA?

Da, și avocații semnează un NDA. Nu spun neapărat că avem această obligație. Noi prin statutul profesiei de avocat, avem obligația de a păstra secretul profesional, practic în momentul în care tu vii la mine, eu am obligația, legală, etică și profesională față de profesia de avocat de a mă asigura că acele informații nu ajung mai departe. Atunci când dorești să lucrezi cu un avocat, îți poți lua și această măsură suplimentară de protecție, prin semnarea chiar și cu avocatul la un NDA.

Ce se întâmplă dacă cineva încalcă acordul de confidențialitate?

De principiu, cel care încalcă NDA-ul are obligația de a plăti penalitățile celui care este ”faultat” de această acțiune. Dacă plata nu se va face în mod amiabil, NDA-ul poate fi pus în executare, poate fi folosit jurisdicțional, adică cel care a făcut disclose-ul neautorizat, poate fi dat în judecată și poate fi obligat pe calea instanței să suporte consecințele.

Asigură NDA-ul protecție 100% ?

Nu pot să spun că asigură protecție 100%. NDA-ul doar îți creează ție, în calitate de creativ, mijloacele prin care ești despăgubit în cazul în care există un rău voitor sau cineva face din greșeală acest tip de disclose.

Atunci când vrei să te angajezi într-o agenție de publicitate, primești un test creativ înainte. Ce se întâmplă în cazul în care tu trimiți testul către agenție, nu ești acceptat la interviu și totuși, agenția alege să-ți folosească ideile într-o campanie, de exemplu?

Nu ar fi de dorit în primul rând. Nu ar fi nici măcar etic să faci asta, în niciun domeniu, nu doar în domeniu creativ. Ce e important pentru tine, ca și candidat pentru un post într-o astfel de agenție, să te asiguri atunci când trimiți acest test, să ai o dovadă scrisă (un mail), prin care să dovedești că acelea erau ideile tale și de la tine au ajuns acolo. După aceea, drumul este foarte lung…se face o comunicare către oamenii cu rea credință sau din greșeală, ți-au folosit ideile, și în care își expui pretențiile: ”Nu vreți să lucrăm împreună și cu toate astea mi-ați folosit ideile. What now?”

Sfaturi pentru creativi, freelanceri.

Asigură-te printr-un acord de confidențialitate că orice disclose al muncii tale este protejat de acest NDA. De asemenea, recomand să se lucreze cât se poate de aproape cu o echipă de legal care să te susțină și care să îți explice tot acest hățiș legislativ. Să îți expună toate riscurile. Do your research! Atunci când ai o strategie de branding, vii cu un brand nou sau cu ceva creativ, să te asiguri că nu încalci tu la rândul tău, pentru clienții tăi și nu îi pui pe ei să încalce drepturile altor persoane. De asemenea, foarte important: drepturile care pot fi înregistrate (mărci sau desene industriale) să fie înregistrate. Înregistrarea proprietății intelectuale este cea mai sigură cale de ați asigura securitatea business-ului. Și nu doar în domeniul creativ.

Articol scris de Pitulice Alexandra – creator de conținut The Hurricane.

Related posts

Post a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *