Identitate: Narada
Identitatea vizuală – un proces creativ tare îndrăgit de noi.
Ne place extraordinar să dăm viață dorințelor clienților noștri și să le oferim oportunitatea de a îmbrăca vizual cele mai cool și inovative idei pentru brandul lor.
Înainte de a afla direct de la Ștefan (art-director The Hurricane) ce presupune dezvoltarea unei identități în agenție, haideți să lămurim întâi: Ce este una?
Identitate vizuală – you need it like. You really need it! But why?
Lucrurile bine făcute funcționează optim pe baza unui plan. Și planul este pus în aplicare conform unei strategii. Yes! Dacă îți dorești ca business-ul tău să spună o poveste vizuală și să fie sustenabil – trebuie să urmeze o STRATEGIE de BRAND transpusă în ELEMENTE VIZUALE.
Practic – identitatea vizuală a brandului trebuie să îmbrace strategia brandului în elemente vizuale grafice: logo, culori, tipografie / fonturi, motive grafice, mockup-uri, manual de brand.
Astfel, conform strategiei setate în prealabil, identitatea devine puntea dintre brand și consumator:
- Trebuie să răspundă nevoilor brandului.
- Trebuie să fie în concordanță cu credințele brandului.
- Trebuie să completeze și să ofere vizual tot ceea ce brandul are de oferit.
Identitatea vizuală vorbește de la sine. Atât pentru brand, cât și pentru consumator.
Ține minte: trebuie să fie Evidentă și Relevantă. Atât pentru brand, cât și pentru public.
Ea poate determina decizia de achiționare a unui produs, de exemplu. După o analiză amănunțită a publicului țintă, vei înțelege exact direcția vizuală în care brandul se îndreaptă. Ea vorbește DESPRE BRAND. PENTRU CONSUMATORI. Keep that in mind!
Dacă vrei să te vadă. Fă-te văzut!
Publicul este judecătorul suprem. Fără el, rezultatele muncii sunt în zadar. Identitatea vizuală este ca o ținută superbă de seară. Cu cât este mai bine aleasă, cu atât va fi înțeleasă, admirată și îndrăgită de public. Așadar, logo-ul, fonturile, culorile, elementele grafice sunt definitorii când vorbim despre brand. Dacă lumea le identifică cu brandul tău (și apreciază), nu putem spune decât că: You are doin’ such a great job! ✌️
Și acestea fiind spune, Ștefan va răspunde curiozităților despre întregul proces.
Multe salutări Ștefan. Lumea vede multe dintre lucrările tale, atât online, dar și offline. Graphic designul este o pasiune conservată de mai bine de 10 ani. Ai lucrat cu diverse tipologii de clienți și ai dat viață multor proiecte minunate. Vrem să auzim asta din gura unui specialist.
Ce este o identitate vizuală și de ce este atât de importantă pentru un brand?
Identitatea vizuală este construită dintr-un ansamblu de elemente care definesc compania. Deși nu există un standard, depinzând foarte mult de natura companiei, putem generaliza. De exemplu, folosirea acelorași culori în cadrul materialelor publicitare, fonturi, forme și logouri. Cele mai însemnate elemente ar fi: logo, simbol, slogan; materiale identitare: cărți de vizită, plicuri, foi cu antet, etc; reviste, broșuri, pliante; website-ul; imprimări: tricouri/agende/calendare/ pixuri; și alte forme de comunicare auditivă sau vizuală. Rolul acestor materiale este de a-i întări credibilitatea consumatorului final față de brand. Exact ca în cazul persoanelor, de cele mai multe ori, prima impresie este foarte importantă.
Ce presupune acest proces? Care sunt primii pași pe care îi urmezi îndată ce primești brieful de creație?
În primul rând, este foarte important cât de bine este completat brief-ul de către client. Acesta trebuie să știe ce iși dorește mai exact de la o identitate și să înțeleagă că odată setată direcția vizuală, va trebui respectată ca la carte. Din momentul în care brief-ul ajunge pe masa mea, îmi aloc un timp necesar studiului. Acesta presupune o mică cercetare a industriei și a concurenței. Este foarte important să știi cum se pozitionează concurența și ce minusuri au, pentru ca ulterior să le poți valorifica într-o nouă identitate.
Care sunt elementele cheie în dezvoltarea unei identități vizuale?
De la idee – la creație. Mulți dintre clienți, chiar dacă completează un brief, nu au un exercițiu vizual bine dezvoltat. Aici intervine conceptul de brainstorming din care rezultă mai multe direcții vizuale. Pe lângă faptul că tot ce construiești trebuie să fie appealing din punct de vedere vizual, este foarte important ca identitatea să spuna o poveste, iar direcțiile vizuale asta fac: setează firul narativ al identitații. Clienții își doresc mereu să vadă mai multe direcții vizuale pentru că numai așa pot afla cu adevărat ce își doresc și încotro vor să îndrepte marca construiă.
Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmeze orice creativ în momentul în care începe procesul dezvoltării unei identități?
Cred ca fiecare creativ are un mod personal de lucru și atât timp cât funcționează, nu trebuie să schimbe stilul de lucru. Ca punct de plecare, orice identitate are la bază logo-ul. În momentul în care ai finalizat o propunere de logo și ai stabilit gama de culori pentru identitate, te poți apuca să construiești și celelalte elemente de branding.
Inspirația este o sursă inepuizabilă pentru unii. Pentru alții, rezultă într-un blocaj al minții. Cum îți vin ideile, ce te inspiră și cum reușești să livrezi taskul cu zâmbetul pe buze?
Inspiratia poate veni din diverse locuri. Eu, de exemplu, urmăresc foarte multe conturi social media din domeniu. Este important să fii la zi cu trendurile de design și să știi ce creează și alții. Pe mine mă scoate din bula mea și mă motivează să fac mai bine. Ca exercitiu al deblocării, prefer să ies din casă și să fac ceva relaxant, să îmi iau gândul de la orice task și orice problemă, ca apoi când mă întorc să mă concetrez doar pe brief.
De multe ori, escapadele mele s-au rezumat la plimbări nocturne prin Bucureștiul străbătut pe două roți. Nu te gândi la un motor, eu merg cu bicicleta. 😌😅
Cât de important este publicul țintă în dezvoltarea unei identități?
Pe scurt, foarte important. Trebuie să ai mereu în vedere care este publicul tintă atunci cand creezi. În cazul identităților vizuale, dacă acestea sunt corect construite, fac ca mesajul lor prezentat să ajungă la publicul țintă dorit.
Cât de importantă este alegerea fontului potrivit? Ce implică acest proces?
Să știi că nu toate logo-urile au un “font ales”. Unele sunt construite cap-coadă. În primul rând, trebuie să ai în vedere aplicabilitatea logo-ului, să știi pe ce medii va fi uzual expus publicului și să ții cont de un lucru esential: în orice situație, acel scris din logo trebuie să fie lizibil.
Ce rol au culorile în reprezentarea vizuală a brandului? În funcție de ce le alegi?
Culorile dau viață brandului. Folosim culorile pentru a evidenţia marca. Culorile sunt elementele pe care le păstrezi în minte despre un brand, alături de nume. E important ca ele sa fie relevante și să participe activ în toate materialele dezvoltate. Dacă clientul completează în brief că își dorește o anumită gamă de culori, atunci o respect pe aceea. În cazul în care nu există restricții, culorile vor fi alese în funcție de povestea pe care vrea să o transmită. Aici trebuie mai mult să visezi, și desigur, să ții cont și de niște noțiuni elementare de cromatică.
Identitate: Școala Zorilă
Elementele grafice sunt povești de brand. Cum reușești să nu te abați de la brief și totuși să lași artistul din tine să vorbească?
Reușesc pentru că am în minte faptul că brieful este biblia mea. Acolo este scris tot ce iși dorește un client. În cazul în care mă simt prea inspirat și imi doresc să îi arăt clientului cum văd eu lucrurile cap-coada, atunci dezvolt o propunere extra cu care eu să fiu mulțumit.
Ce trebuie să cuprindă un manual de brand?
Cât mai multe reguli exemplificate pentru ca cel care va pune mâna să lucreze cu materialale de branding, să știe exact direcția pe care tu ai vrut să o dai atunci când ai construit identitatea vizuală.
Identitate / manual de brand: Brainia
Un graphic designer trebuie să facă artă care vinde. Cum reușești să îți pui amprenta în proiecte, astfel încât taskul tău să răspundă unei nevoi comerciale? Cum menții balanța artist – om de publicitate?
Este musai ca fiecare identitate vizuală să fie clar explicată și exemplificată. Este momentul în care vânzarea ideii se întamplă, iar modul în care iți prezinți munca este esențială în luarea unei decizii de către client. Cât despre amprenta personală, aceasta iese la iveală odată cu experiența de lucru. Fiecare om de creatie iși dezvoltă un stil anume, iar balansul dintre cerințe și personalitatea creativă trebuie să fie una corectă.
Ștefan, îți super mulțumesc pentru interviu! Îți urez mult spor și inspirație pe viitor.
Pentru a vedea mai multe identități dezvoltate de noi, check: IDENTITĂȚI
Logo design: Ferma Naturleg / Identitate: Romanian Creators