Scroll to top
SUBMIT A BRIEF
Share

Mesajul, conceptul și livrarea unui discurs. Cu Mihai Cană

Am filmat un super vlog. De data asta alături de Mihai Cană. Pasionat de dans din fire. Oameni și poveștile lor (mai ales), absolvent de psihologie și nu în ultimul rând, public speaker trainer. Am vorbit despre arta de a vorbi în public: mesaj, conținut & livrare.

Lui îi mulțumim pentru prezență, iar pe tine te invităm să citești aceste rânduri care sigur te vor inspira și ajuta în scrierea următorului tău discurs.

Ah, să nu uităm. Avem și varianta video. Enjoy!

Mihai Cană – antrenor Speakings

De ce avem nevoie de un discurs?

Nu este neapărat vorba de discurs…te gândești câteodată la partea asta formală. Însă noi influențăm prin povești în fiecare zi. Eu aș zice că este cea mai soft metodă prin care poți convinge pe cineva.

Cum construim un discurs?

Noi folosim o strategie numită 5s. Primul pas este să pornești de la un concept. Imaginează-ți că ai face un discurs despre curaj și primul lucru pe care îl faci este să te gândești cu ce asociezi curajul. Fiecare om are diferite experiențe. Un discurs bun nu se duce în prima asociere (cum ar fi asumare). Trebuie să îți găsești niște povești foarte bune care să aibă legătură cu curajul. De exemplu, cunosc pe cineva care a lucrat la circ, și dacă ar fi să vorbească despre curaj ar vorbi despre cum este să intrii în cușca cu lei.

Structura unui discurs.

Eu aș pleca de la partea asta de strategie. Te gândești la concept, ai găsit o asociere. Al doilea lucru la care te gândești este finalul: unde vreau să ajung și ce mesaj vreau sa transmit oamenilor. Acela este ca o pastilă pe care vrei să o învăluiești în ceva dulce, o pastilă pe care omul o va înghiți de plăcere. Dacă ai finalul în minte (să zicem că vrei să vorbești despre cușca cu lei de la circ): Fă-ți curaj să intrii în cușca cu lei, s-ar putea ca leii să fie prietenoși – transformi publicul în prieteni. După care te gândești la o introducere în oglindă. Dacă vrei să vorbești despre a intra în cușca cu lei, îți alegi o introducere care să capteze atenția: fie o întrebare, o statistică, un citat. Pentru că asta e ideea, ca oamenii să-și ridice capul din telefon. Și apoi te duci în zona de substanță, ce ar fi relevant pentru omul respectiv. Și nu în ultimul rând, îmi aleg o poveste bună.

Ce faci dacă ai prea multe idei?

Dacă le-ai spune pe toate deodată, ai zăpăci lumea. Problema este de relevanță. Care este cea mai bună idee în momentul respectiv.

Cum aleg o poveste relevantă?

M-aș gândi la câteva criterii.

  • Să găsești o poveste care să te lase vulnerabil. Asta face o poveste valoroasă. În momentul în care tu ești vulnerabil, devin mai atenți, caută să empatizeze cu tine
  • Noutatea: vorbești despre o idee despre care lumea nu o știe încă
  • Trasmite un mesaj relevant pentru publicul din fața ta

Cât de mult contează conceptul unui discurs?

Este tricky întrebarea. Conceptul contează foarte mult. Discursul devine interesant de urmărit. Dar nu e singurul lucru. E la fel ca la mașină. Nu e suficient să am doar roți, am nevoie și de volan, motor, etc. Conceptul face parte dintr-un sistem pe care trebuie să îl iei în calcul. Multă lume se concentrează doar pe emoție, pe concept sau doar pe teorie. Gândește-te la un discurs ca la un tot. Cu cât faci totul să meargă mai bine, cu atât și conceptul ajunge mai bine la oameni.

Mesaj, conținut, livrare sau emoție – pe ce trebuie sa punem accent mai tare într-un discurs?

Depinde de momentul discursului aș zice, toate sunt importante. Și una dintre greșelile frecvente pe care le văd este felul în care te concentrezi mai degrabă pe una decât pe alta. Să zici că ești un om de substanță, că ai idei grele, dar să nu te gândești cum le împachetezi – apropo de concept, și cum livrezi. Au fost situații când conceptul era extraordinar, ideea era foarte bună, însă a livrat atât de repede, încât nu s-a înțeles nimic dintr-un discurs dramatic.

Cum livrăm un discurs?

Mi-aș face o hartă mentală. Am un început, am niște capitole prin care vreau să trec, vorbesc despre un context, despre o problemă și despre o soluție. Dacă am cinci minute la dispoziție să livrez discursul și un minut nu-mi iese bine, m-aș concentra în mod deosebit pe acel minut. Pe cuvintele pe care vreau să le folosesc, pe felul în care vreau să livrez, atfel încât dacă îmi iese acel minut bine, le ridică și pe toate celelalte.

Cum ne învingem emoțiile negative din timpul speechului?

Chiar are legătură cu cușca leilor. Așa te simți și în fața unui public. Ca în fața unor lei. Și vrei să scapi de adrenalina aia. Bea apă pentru a te hidrata și a face sângele să curgă. Mergi, mișcă-te, fă genoflexiuni – asta elimină mai ușor adrenalina secretată în corp. Și respiră. Respiratul te ajută să aduci oxigen în sânge. Pentru că asta e cea mai mare problemă. Oricât te curajos ai fi, dacă nu te calmezi atunci, s-ar putea să o dai în bară.

Un mic sfat pentru cei aflați la început de drum?

Nu faceți prea multe virgule. Nu încercați să-l aduceți și pe Doru de la Brăila, și hamsterul pe care l-ați crescut când erați mici. Dacă aveți o idee în cap, concentrați-vă doar pe ea.

Dacă ți-a plăcut acest interviu, îți recomandăm și:

Articol scris de Pitulice Alexandra – creator de conținut The Hurricane.

Related posts

Post a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *