Poveștile. O sursă de oxigen și o gură de aer proaspăt pentru mulți dintre noi. Încă din copilărie, poveștile ne-au fascinat micul univers. Îmi aduc aminte serile de iarnă, căldura din camera părinților și vocea mamei prezentându-mi frumoasa lume a lui Moș Crăciun. Felul în care îmi hrănea setea de cunoaștere și cum îmi incita imaginația. Un domn cu barbă, mega altruist, venit tocmai din Laponia pe meleagurile noastre. Wow-Wow-Wow. Însă acum înțeleg că el este o poveste frumoasă propulsată de un brand.
SPOILER ALERT! Pentru Santa Claus believers, credeți și nu cercetați. Cu voi avem și noi o pâine pentru mâine.
De ce sunt poveștile importante?
Povestea cu Moș-Crăciun a fost amplificată chiar de cel mai cunoscut brand de băuturi răcoritoare. Coca-Cola a făcut auzită povestea lui Moș-Crăciun în întreaga lume. Pe masa oamenilor de Crăciun stă mereu o Cola rece și entuziasmul revederii cu cei dragi. Dar te-ai întrebat vreodată de ce? Pentru că în spatele oricărui brand puternic, stă o poveste care a ajuns la inima consumatorului prin unicitatea sa. În anii 30, publicitarii cu minți luminate l-au introdus pe Moș Crăciun în reclamele Coca-Cola pentru a crește vânzările companiei. Dacă tot vorbim de minți luminate, vorbim de referințe ingenioase. Sursa de inspirație a conceptului este chiar un poem A Visit From St. Nicholas de Clement Moore. Moș Nicolae ar fi putut fi celebru, dar Coca-Cola l-a făcut pe Moș Crăciun mai cool. Nu-i de mirare că outfitul cetățeanului nostru plin cu daruri se regăsește în culorile brandului de răcoritoare. Oare Moș Crăciun știe că este brand ambassador? Nu vom afla niciodată.
Coca Cola – mai mult decât un produs. O poveste, o nostalgie, o experiență.
Desigur, în spatele unui mesaj bun stă un insight excelent. Coca-Cola a pariat pe insight-ul cultural de a reuni familia în jurul mesei de Crăciun, indexând consumul produsului și în sezonul rece. Sărbătorile vin, sărbătorile vin, cetățeni.
Poveștile ne oferă speranță și ceva în care să credem. Practic, publicitatea transpune o realitate plată într-o poveste frumoasă. Oamenii au nevoie de un mesaj cu impact emoțional. Nu pentru a fi vrăjiți sau păcăliți. Ci pentru a crede, a rezona și a se identifica cu produsul / brandul și povestea lui.
Nu este de mirare că anumite decizii în viață sunt influențate de cele mai multe ori de emoție. Este momentul în care poveștile își intră în rol și ne fac să ne îndrăgostim de ele. Și uite așa, o poveste vinde mai bine decât alta.
Tu cu ce Moș Crăciun rezonezi? Cel albastru sau cel roșu?
Publicitatea și poveștile sunt precum Moș-Crăciun și renii săi. Fără Rudolf și brigada, el nu ar putea ajunge pe faimosul tău horn și nu ți-ar putea livra cadoul mult așteptat. Nici publicitatea nu ar putea să ajungă la inima ta, dacă nu este însoțită de povești.
Hai să facem un exercițiu de imaginație prin care să înțelegi rolul poveștilor în publicitate. Gândește-te la produsul tău preferat. Și acum, cum ți-ar plăcea să vezi informații și statistici? Sau o poveste împachetată frumos? Este alegerea ta. Dar eu sunt sigură că informațiile transpuse într-o poveste ar putea să rezoneze mai mult cu tine.
Poveștile sunt întotdeauna construite pentru consumatori. Cu ele ei trebuie să empatizeze, în ele trebuie să creadă, și în exercițiul de marketing povestea trebuie să reflecte rezultate în vânzări.
La The Hurricane îmbracăm în idei sănătoase povestea brandurilor. Descoperă aici mai multe proiecte semnate de noi.
It’s all about the story you can relate with. O poveste bună nu poate asigura conversii 100%, însă cu siguranță crește valoarea percepției asupra brandului. De exemplu: O pictură a devenit mai valoroasă cu 11% atunci când a fost însoțită de povestea artistului.
Alegerea unei povești bune urmărește două mari principii: impactul emoțional și credibilitatea.
Nu este de ajuns ca mesajul să stea sub semnul emoțiilor, el trebuie să fie relevant pentru publicul căruia te adresezi. Conectează-te cu oamenii prin poveștile tale. Doar așa poți crea legături durabile, loialitate și fidelitate cu clienții tăi.
Construiește povestea din jurul mesajului cât mai specific, cu detalii care pot evidenția anumite comportamente și caracteristici din viețile consumatorului. Nu încerca să generalizezi mergând la sigur. Oamenii sunt sătui de clișee și floricele pe câmpii. Ei vor să fii true. Fii true! Empatia și încrederea lor în brandul tău vin de la sine.