Culori, culori, culori. Oare sunt alese la întâmplare în procesul de branding sau rebranding al unui brand? Of course not. La fel ca orice alt proces în advertising, alegerea culorilor are în spate o întreagă psihologie.
Și nu este un secret că o culoare potrivit aleasă stârnește interesul consumatorului. Joe Hallock, în lucrarea ”Color Assigmnent” povestește că percepția asupra culorii diferă de la un sex la altul. Mediul în care trăiești și cultura sunt factori importanți ce influențează preferințele fiecăruia.
Conform unui studiu, dacă vorbim de nuanțe, bărbații preferă în general culorile îndrăznețe (precum negru), în timp ce femeile tind să aleagă nuanțele mai blânde, pure (cum ar fi albul).
Intenția de cumpărare a produsului sau alegerea unui serviciu pot fi influențate de culori, datorită modului în care sunt percepute de clienți.
93% dintre ei acordă importanță aspectului vizual și 84.7% sunt influențați de culoarea produsului.
Cumpărătorii alocă mai puțin de un minut deciziei de cumpărare a produsului. Aproximativ 90% din această decizie poate fi determinată de combinația de culori folosită. Ea poate influența modul în care ei se simt în acel moment când aleg să cumpere produsul X. Acum, alegerea culorilor nu garantează automat vânzări, însă poate influența decizia lor de cumpărare.
Dar hai să vedem ce caracteristici are fiecare culoare și cum poți opta pentru cea mai potrivită pentru brandul tău:
ROȘU este o culoare puternică și vibrantă. Exprimă pasiune, curaj, fortă. Declanșează emoții puternice, atât pozitive, cât și negative. Stimulează apetitul (exemplu: McDonald’s). Creează senzația de urgență (de aceea este folosită în sale). Este asociată cu mișcarea, pasiunea și încântarea.
Sursă: digitalsynopsis.com
ALBASTRU – o culoare asociată cu liniștea, calm, relaxare, confort, siguranță. Denotă profesionalism și încredere în brand. Este alegerea perfectă pentru instituții bancare (vezi BCR) sau branduri care reprezintă un pion diferențiator pe piață. (Facebook & VISA). Stimulează productivitatea. Din punct de vedere psihologic, generează o stare de calm și pace în mintea noastră. Tinerii o asociază cu maturitatea, domnule.
Sursă: digitalsynopsis.com
VERDE – culoare reprezentativă pentru natură (Animal Planet). Este asociată cu echilibru, sănătate, armonie și progres. Este un simbol al renașterii. Este asociată cu banii sau oamenii bogați (Land Rover) sau branduri puternice (Starbucks). Totodată, este o culoare relaxantă, de aceea este aleasă de magazine pentru a calma clienții. Brandurile care promovează legătura dintre om și natură, protejarea mediului, saloane de masaj, studiouri de yoga optează tot pentru verde.
Sursă: digitalsynopsis.com
MOV sau cu alte cuvinte ”domnul care merită respect”. Este asociat cu regalitatea sau înțelepciunea. Stimulează o zonă celebrală responsabilă cu găsirea soluțiilor și rezolvarea problemelor, precum și creativitatea. Wowowow. Este aleasă de brandurile din industria de beauty și în gama produselor anti-aging. Totodată, este opțiunea ideală pentru brandurile cu produse de prestigiu, valoroase (yummy Milka).
Sursă: digitalsynopsis.com
PORTOCALIU & GALBEN – Culori calde, asociate cu soarele. Sunt culori vesele, pline de încântare și fericire (nu-i de mirare că am ales culoarea galben în logo). Induce ideea de lumină și de ce nu, distracție (Nikon). De aceea, nu este cea mai bună opțiune pentru brandurile corporate. Dar este alegerea perfectă pentru branduri precum: Amazon sau Orange. Promovează entuziasmul, curajul și inovația.
Key visual: digitalsynopsis.com
NEGRU – fără dar și poate este o culoare puternică, contrastantă. Printre caracteristici se numără eleganța (Channel), seducția, misterul, stabilitate, forța (Hugo Boss). Negrul este bărbatul perfect, hahaha. Brandurile care aleg această culoare fac parte cu precădere din industria de îmbrăcăminte (Nike, L’Oreal). Este folosită foarte des ca background pentru website-uri. Este simbolul inteligenței. Poate fi copleșitoare dacă este folosită în exces.
Sursă: digitalsynopsis.com
ALB – precum un îngeraș, albul este culoare purității, a inocenței și castității. Este asociată cu siguranța sau curățenie (Adidas). De aceea, este foarte des întâlnită în campanii adresate mămicilor și bebelușilor, produselor de curățare și igienă. Oferă notă de eleganță și simplitate asumată (Apple, Tesla).
Sursă: digitalsynopsis.com
Așadar și prin urmare, fii atent la alegerea combinațiilor de culori pentru produsul sau serviciul tău. Comportamentul clientului poate fi influențat de culorile produsului în funcție de starea sau emoția pe care acesta i-o transmite. Totul se bazează pe instinct și emoție. Iar oamenii reacționează la primul impact vizual. Make sure you are different. And special.
Dacă ți-a plăcut acest articol, sigur ești interesat și de: