În primul nostru articol de pe blog numeam social media ”Tărâmul tuturor posibilităților”. Și nu ne-am schimbat părerea de atunci. Astăzi (și nu numai) suntem oamenii de comunicare care înțeleg importanța ei în viața unui brand și îți explicăm de ce a devenit un must, poate, pentru majoritatea celor care doresc să își promoveze activitatea online.
Social media, oxigen pentru branduri
În luna iulie 2021 erau 4.48 milioane de utilizatori activi worldwide. Facebook rămâne fruntaș în clasamentul platformelor sociale accesate de cetățeni (2.853 milioane utilizatori), urmat de Youtube (2.291 milioane utilizatori), Whatsapp (2 milioane utilizatori), Instagram (1.386 milioane utilizatori) and so on. Aceste date statistice ne îndeamnă la o prezență cât mai mare în online, mai ales dacă publicul nostru se află acolo!
Brandul se aseamănă cu acești omuleți care butonează toată ziua telefonul. Și el are un nume, o identitate, ba chiar personalitate. Practic ambii există. Dar oare te-ai întrebat vreodată ce mai au în comun cele două? Brandul, la fel ca și oamenii, are nevoie de oxigen pentru a supraviețui (într-o lume virtuală, ce-i drept). Ne place să credem că social media alimentează existența brandului în fiecare moment al vieții sale. Exact ca o sursă de oxigen.
Pentru ca brandul tău să poată respira online, are nevoie de social media. Punct. Dar haideți să începem cu începutul.
1. Are nevoie de vizibilitate
Din cei peste 1 milion de utilizatori zilnic pe Facebook, cu siguranță un anumit procent dintre aceștia sunt interesați de produsele sau serviciile tale. Imaginează-ți că florile tale din ghiveci se hrănesc cu oxigen, cresc și prind viață pe zi ce trece. Ele se dezvoltă, înverzesc din ce în ce mai tare, dar la un moment dat le privezi de sursa de oxigen. Ce urmează? Știi mai bine. Eh, exact așa vor fi și serviciile tale dacă nu le expui pe social media. Lipsite de vitalitate, deci fără rezultate măsurabile.
Indiferent că ești un brand la început de drum sau ai deja notorietate, social media te ajută să comunici obiective împachetate frumos în mesaje smart, catchy, comerciale sau de mood. Anyhow, toate folosite în contextul potrivit te vor propulsa direct sub ochii publicului tău țintă. Este minunat că social media îți permite să te exprimi liber cu un tone of voice adaptat brandului tău, folosind mesaje prietenoase sau business oriented în funcție de platforma unde alegi să te expui. Nu uita un lucru esential. Produdusul trebuie să fie despre consumatori și pentru consumatori.
”Don’t tell me how good you make it; tell me how good it makes me when I use it.” Leo Burnett
2. Audiența este sistemul respirator
Respirația este vitală ființelor vii așa cum audiența este indispensabilă brandului. Practic, au nevoie de consumatori ca de oxigen, vorba aia. Platformele sociale îți oferă oportunitatea de a promova produsele folosind o targetare corectă. Poate e prea mult spus corectă, dar corespunzătoare. Poți crea chiar tu o audiență către care să comunici. În ad manager poți crea mai multe tipuri de campanii cu diverse obiective orientate către awareness, traffic, engagement, etc. O poți face manual selectând (vârsta, sexul, locația, interesele, etc) sau poți apela la tool-urile puse la dispoziție de Facebook (lookalike audience, custom, etc). Vezi aici vlogul pentru a înțelege care-i treaba cu audiențele.
3. Promovarea are un cost
Da. Este foarte adevărat. Îți poți promova serviciile cu un cost eficient, însă uneori poate fi costisitor. În funcție de amploare campaniei, costurile per click, reach, etc variază. Nu înseamnă că sumele sunt exagerbate la fel ca la un spot publicitar sau un banner amplasat în centrul Bucureștiului, însă trebuie să te pregătești pentru o investiție serioasă în marketing dacă dorești awareness sau vânzări. În funcție de obiectivul campaniei, poți face o estimare a bugetului alocat în campanie și apoi poți măsura rezultatele și return of investment. Atenție. Rezultatele nu vor fi întotdeauna pe măsura așteptărilor. Aici intervin mai mulți factori ce pot influența acest proces. Targetarea nu a fost corectă, Facebook poate percepe un cost mult prea mare per click sau traffic pe website, oamenii nu au nevoie de produsul tău în acel moment, produsul este mult prea scump, costul de livrare este prea scump, etc. Cu toate astea, poți testa și încerca mai multe tipuri de postări cu vizualuri și mesaje gândite pentru diferite tipuri de audiențe.
4. Te conectezi ușor cu audiența
Este o oportunitate excelentă să activezi pe o platformă care pune la dispoziție numeroase tool-uri de promovare. Fie că vorbim de Facebook, Instagram sau TikTok, ele sunt create pentru un anumit tip de conținut și un anumit tip de public. De aceea, conținutul pe care îl livrezi trebuie să fie adaptat platformelor sociale pe care activezi. Trebuie să înțelegi mecanismul și algoritmul fiecăreia pentru a putea comunica eficient cu cetățenii. Pe Instagram, imaginile spun povestea brandului tău, Facebook transformă brandul într-un personaj cool sau serios în funcție de tone of voice-ul ales, iar pe LinkedIn este loc pentru mesaje business oriented, iar brandul tău este un adevărat profesionist.
Spre deosebire de radio sau TV, pe online totul se întâmplă în timp real. Aici și acum. Toate activitatea comunității poate fi monitorizată în comentarii, mesaje, reviews și insights. Ceea ce este minunat! Poți fi aproape de consumatori, indiferent de feedback-ul acestora. Le poți înțelege comportamentul, dorințele, plăcerile sau nemulțumirile. Imaginează-ți că poți da un simplu click pe profilul lor și poți folosi un insight relevant rezultat din activitatea lor online pentru următoarea ta postare. Yey! 🙂
Organizează concursuri, live-uri, reels. Fii prezent. Răspunde la mesaje. Fii autentic.
5. E loc pentru toată lumea
Nu-i neapărat bine, dar nici rău. Este greu să te remarci prin mulțimea de reclame zilnice. Ce face diferența dintre două branduri de cosmetice? Calitatea, of course. Dar pe lângă asta, publicitatea. Ce comunică și cum comunică ele. Lupta dintre două branduri competitoare se dă în online prin mesaje, vizual și promovare eficientă. Noi credem că secolul 21 ne oferă tuturor ocazia să ne exprimăm liber nevoile și dorințele. Este un bun prilej ca publicitatea să treacă dincolo de mesajele comerciale și să empatizeze cu adevăratele nevoi ale oamenilor. Care au încetat să se rezume la forme fără fond, dar tânjesc la substanță. Urmărește profilul audienței în insights și vezi cum poți adapta rezultatele în planului tău de comunicare.
6. Prezență constantă
Spre deosebire de alte medii și canale de promovare, online-ul îți permite să fii prezent constant. Să postezi ce vrei tu, dar cu o decență. E fun, dar o poți da ușor în bară cu postări puerile. Nu vrei să-ți sară online-ul în cap. Poți programa postările în schedule (Facebook, Insta, Youtube) și să ai totul sub control. Practic tu ești magicianul care coordonează activitatea brandului în online. Desigur că trebuie să tii cont de anumite principii de bază ca să nu ajungi un troll al internetului postând excesiv. Mesajele nu intră în spamul cetățenilor, dar cu siguranță oamenii pot apăsa lejer buton de unfollow.
Conținutul se poate pierde în newsfeed din cauza algoritmului inexplicabil Facebook and so on. De aceea este indicat să postezi cu o frecvență la 2, 3 zile, în funcție de obiectiv. Chiar dacă ești un brand mare și te bucuri de notorietate, în online poți comunica rapid orice urgență sau mesaj care trebuie livrat acum și numai acum. No matter what. See the difference? La TV nu poți face asta. Poți comunica zilnic cu audiența ta și le poți oferi informații relevante care vor crea la rândul lor engagement.
7. Tool-uri și tehnici de promovare
De la formatul postărilor, până la campanii cu influenceri, toate sunt posibile în online. Dacă ești un brand cu produse, poți crea un shop online prin care să direcționezi comunitatea direct pe site. O campanie cu influenceri poate genera awareness și buzz în online dacă deții un buget substantial. De asemenea, un brand care nu dispune de un buget imens, se poate asocia cu diversi cetățeni, antreprenori, creatori sau creativi din aceeași nișă sau vor să susțină activitatea ta for free. Implicarea pro bono a comunității este un ajutor uriaș pentru brandurile mici!
Poți alege mai multe tipuri de formate pentru a indexa informația, cum ar fi: carusel, single image, video, etc. Desigur, în story te poți juca cât și cum vrei, fără o limită impusă. Poți indexa produse în story sau aduga link cu swipe up dacă ai peste 10.000 followers. Ori dacă nu, poți direcționa frumos oamenii către linkul din bio (pe Insta).
Așadar și prin urmare, te lăsăm pe tine să tragem concluziile, în timp ce tragi o gură mare de aer în piept și de decizi dacă meriți să fii prezent în online.
Noi spunem că online-ul este viitorul.
Indiferent de provocările cu care se confruntă omenirea (vezi covid19), oamenii își vor găsi refugiul în online. Își vor clăti ochii în căutarea produselor preferate sau își vor manifesta curiozitatea pentru noi descoperiri și noutăți. La un click distanță pe telefon, produsul tău poate fi adăugat în coș și cumpărat instant. Brandul tău poate primi o recomandare printr-un review pozitiv sau un share la story. Is that simple.
Și uite așa, social media este gura de oxigen de care brandul are nevoie ca să existe.